כששואלים אנשים אם הם יעילים או אפקטיביים הם לא ממש מבינים מה ההבדל הרי אפקטיביות זה לעשות משהו בצורה יעילה, רובם יגידו. בבדיקה של ההגדרה המילונית של המילים גיליתי שחלק מהמילונים מגדירים אפקטיבי שמשהו שנעשה ביעילות, אבל כשבודקים במילון אנגלי אנגלי מגלים הבדל.
אפקטיבי - משמעותו לעשות משהו באופן הטוב והמתאים ביותר
יעילות מתמקדת בעלות ובמחיר והתוצאות שלה בדרך כלל מיידיות. בעוד שאפקטיביות שמה דגש על איכות הביצוע והצורך ביחס לעלות והיא נמדדת לאורך זמן
להלן מספר דוגמאות שממחישות את ההבדל;
כאשר בת זוגתי יוצאת לסידורים ואני מאושר מזמן האיכות שיהיה לי עם עצמי, היא כמובן מבקשת ממני לשטוף כלים ולארגן את הבית כשהיא לא נמצאת. אני כמובן חושב איך אעשה זאת באופן היעיל ביותר בכדי שיהיה לי זמן להתבטל כפי שאני אוהב (אני חושב שכל גבר אוהב את זה), לכן אתמקד בלעשות את המשימות האלו בזמן הקצר ביותר בכדי להרוויח זמן פנוי.
כשבת זוגתי חוזרת היא כמובן לא תהיה מרוצה מאיכות שטיפת הכלים וארגון הבית, וגם תשאל אם כבר נשאר לך זמן למה לא שטפת את הבית ועשית כביסה (מיותר לציין שגברים יכולים להיות מכונאים ומדעני טילים, אבל כשזה מגיע לכביסה זה כבר סיפור אחר).
מבחינת בת זוגתי הייתה לי מסגרת זמן בה היא ציפתה שאעשה את הדברים שביקשה באופן הטוב ביותר ואם במסגרת הזמן שנשאר אפשר לעשות יותר ובכך לתרום לזוגיות שלנו היא ציפתה שאעשה זאת. בת זוגתי אפקטיבית אני יעיל.
סופרמרקט יפני הזמין מחברה ישראלית קופסאות שימורים. היפנים, שלידם הגרמנים הם עם מבולגן, סיפקו כמובן מפרט מלא של קופסת השימורים הנדרשת עם כמות ומידות מדויקות. הישראלים, עם יצירתי שחי במזרח התיכון, הניחו שהיפנים עם קפדן אבל הניחו שאפשר להכניס פרשנות ישראלית מקלה. לישראלים כבר היו קופסאות שימורים שהכילו כמות גדולה יותר ממה שהיפנים ביקשו, אומנם הקופסה הייתה גבוה בשני ס"מ אבל בחישוב העלות תועלת הישראלים הניחו שאם יספקו את הקופסה הזו ליפנים זה Win Win הם מרוויחים כי לא צריך לייצר קופסא חדשה. והיפנים מרווחים כי הם מקבלים כמות גדולה יותר במסגרת המחיר שסוכם.
כמובן שהמוצר שנשלח ליפנים הוחזר לספק הישראלי בדרישה לעמוד בדיוק בדרישת המפרט. לא עזרו ההסברים המלומדים של החברה הישראלית. הישראלים כמובן פטרו את זה בטרחנות היפנית, אבל האמת היא שהיפנים תכננו את הסופרים שלהם באופן שבו בגובה שבמרווח בין המדפים בסופר אפשר לשים קופסאות אחת על השנייה ע"פ המפרט שסופק. ולכן בפועל יכלו לשים פחות סחורה על המדפים (קומה אחת במקום שתיים) בעקבות המידות של הקופסאות שהישראלים סיפקו. הישראלים חשבו ביעילות היפנים היו אפקטיביים.
בעוד שיעילות מכוונת להפחתת עלויות וזמן באופן מיידי, אפקטיביות מסתכלת על התמונה הגדולה. אפקטיביות יכולה להוביל ליעילות, בעוד יעילות יכולה להביא לחוסר אפקטיביות. יעילות היא הסתכלות לטווח הקצר בעוד שאפקטיביות מסתכלת על הטווח הארוך.
אל יעילות ניתן להגיע בחשיבה של מאקרו, אפקטיביות מחייבת הסתכלות על המיקרו. יעילות קל למדוד וקל יותר ליישם בעוד שאפקטיביות קשה. התוצאה של התייעלות היא מיידית בעוד שאפקטיביות נמדדת בהחזר השקעה.
יעילות כערך לא תכוון לחדשנות טכנולוגית מאחר ומחקר ופיתוח עולה כסף ופוגע בשורת הרווח, בעוד שאפקטיביות מבינה שחידושים טכנולוגיים לצד הסיכון, מאפשרים צמיחה והגדלת הרווח בטווח הארוך וחשוב לשרידותה של החברה.
חברות טכנולוגיות גדולות נעלמו כאשר כיוונו ליעילות בלבד, קודאק לא ממש התרגשה מטכנולוגית הצילום הדיגיטלי מאחר שצילום על פילים איכותי יותר, מה גם שבתחילה הצילום הדיגיטלי היה יקר מאוד. אבל הטכנולוגיה הזו אפשרה לשלב מצלמה כמעט בכל דבר ובטלפונים שלנו בפרט, מה שאפשר לאנשים לצלם בעזרת הטלפון שלהם. יכולת זו הפכה את הצילום בעזרת מצלמה לשוק מצומצם ואת צילום הפילים לנישה זניחה. המעניין הוא שהטכנולוגיה הזו הגדילה משמעותית את שוק הצילום עצמו
נוקיה יצרה את הטלפונים הטובים בעולם, זמן סוללה של ימים, איכות שיחה מצוינת וכמובן משחק סנייק. לא היה מכשיר טלפון יעיל יותר מנוקיה. זול ואיכותי, ואז בא האייפון של אפל, טלפון יקר עם איכות שיחה בינונית וזמן סוללה נמוך באופן שערורייתי. אבל, בעוד שהטלפונים של נוקיה היו בעיקר טלפונים (עם סנייק) האייפון היה מכשיר שהיה גם טלפון אבל נתן הרבה יותר. המהפכה הייתה כמעט מיידית ונוקיה כיצרנית טלפונים נעלמה. האייפון היה אפקטיבי בהרבה והתאים לצורך של המשתמש הוא לא היה זול ואפילו לא היה טלפון טוב יותר מהטלפון של נוקיה.
היעילות מספקת את המוצר הזול ביותר לפונקציונאליות הנדרשת, בעוד שאפקטיביות סיפקה את המוצר שהלקוח היה צריך יותר, ולכן הוא הסכים לשלם יותר. כלומר לעתים קרובות אין הלימה בין מה שהלקוח רוצה לבין מה שהוא צריך.
אני לא טוען שלא צריך להתייעל, אבל התייעלות כערך בודד עלולה לפספס את המטרה הגדולה שהיא לאו דווקא שורת הרווח אלא השורה התחתונה שהוא קיום החברה לאורך זמן. התייעלות מתאימה מאוד לשוק הפיננסי בו שורת הרווח המידית היא שקובעת ואין יצרנות משמעותית, בעוד שחברות ראליות חייבות לחשוב באופן אפקטיבי בכדי לשרוד.
יעיל - משמעותו לעשות משהו באופן המהיר או הזול ביותר (או שניהם)
אפקטיבי - משמעותו לעשות משהו באופן הטוב והמתאים ביותר
יעילות מתמקדת בעלות ובמחיר והתוצאות שלה בדרך כלל מיידיות. בעוד שאפקטיביות שמה דגש על איכות הביצוע והצורך ביחס לעלות והיא נמדדת לאורך זמן
להלן מספר דוגמאות שממחישות את ההבדל;
כאשר בת זוגתי יוצאת לסידורים ואני מאושר מזמן האיכות שיהיה לי עם עצמי, היא כמובן מבקשת ממני לשטוף כלים ולארגן את הבית כשהיא לא נמצאת. אני כמובן חושב איך אעשה זאת באופן היעיל ביותר בכדי שיהיה לי זמן להתבטל כפי שאני אוהב (אני חושב שכל גבר אוהב את זה), לכן אתמקד בלעשות את המשימות האלו בזמן הקצר ביותר בכדי להרוויח זמן פנוי.
כשבת זוגתי חוזרת היא כמובן לא תהיה מרוצה מאיכות שטיפת הכלים וארגון הבית, וגם תשאל אם כבר נשאר לך זמן למה לא שטפת את הבית ועשית כביסה (מיותר לציין שגברים יכולים להיות מכונאים ומדעני טילים, אבל כשזה מגיע לכביסה זה כבר סיפור אחר).
מבחינת בת זוגתי הייתה לי מסגרת זמן בה היא ציפתה שאעשה את הדברים שביקשה באופן הטוב ביותר ואם במסגרת הזמן שנשאר אפשר לעשות יותר ובכך לתרום לזוגיות שלנו היא ציפתה שאעשה זאת. בת זוגתי אפקטיבית אני יעיל.
סופרמרקט יפני הזמין מחברה ישראלית קופסאות שימורים. היפנים, שלידם הגרמנים הם עם מבולגן, סיפקו כמובן מפרט מלא של קופסת השימורים הנדרשת עם כמות ומידות מדויקות. הישראלים, עם יצירתי שחי במזרח התיכון, הניחו שהיפנים עם קפדן אבל הניחו שאפשר להכניס פרשנות ישראלית מקלה. לישראלים כבר היו קופסאות שימורים שהכילו כמות גדולה יותר ממה שהיפנים ביקשו, אומנם הקופסה הייתה גבוה בשני ס"מ אבל בחישוב העלות תועלת הישראלים הניחו שאם יספקו את הקופסה הזו ליפנים זה Win Win הם מרוויחים כי לא צריך לייצר קופסא חדשה. והיפנים מרווחים כי הם מקבלים כמות גדולה יותר במסגרת המחיר שסוכם.
כמובן שהמוצר שנשלח ליפנים הוחזר לספק הישראלי בדרישה לעמוד בדיוק בדרישת המפרט. לא עזרו ההסברים המלומדים של החברה הישראלית. הישראלים כמובן פטרו את זה בטרחנות היפנית, אבל האמת היא שהיפנים תכננו את הסופרים שלהם באופן שבו בגובה שבמרווח בין המדפים בסופר אפשר לשים קופסאות אחת על השנייה ע"פ המפרט שסופק. ולכן בפועל יכלו לשים פחות סחורה על המדפים (קומה אחת במקום שתיים) בעקבות המידות של הקופסאות שהישראלים סיפקו. הישראלים חשבו ביעילות היפנים היו אפקטיביים.
בעוד שיעילות מכוונת להפחתת עלויות וזמן באופן מיידי, אפקטיביות מסתכלת על התמונה הגדולה. אפקטיביות יכולה להוביל ליעילות, בעוד יעילות יכולה להביא לחוסר אפקטיביות. יעילות היא הסתכלות לטווח הקצר בעוד שאפקטיביות מסתכלת על הטווח הארוך.
אל יעילות ניתן להגיע בחשיבה של מאקרו, אפקטיביות מחייבת הסתכלות על המיקרו. יעילות קל למדוד וקל יותר ליישם בעוד שאפקטיביות קשה. התוצאה של התייעלות היא מיידית בעוד שאפקטיביות נמדדת בהחזר השקעה.
יעילות כערך לא תכוון לחדשנות טכנולוגית מאחר ומחקר ופיתוח עולה כסף ופוגע בשורת הרווח, בעוד שאפקטיביות מבינה שחידושים טכנולוגיים לצד הסיכון, מאפשרים צמיחה והגדלת הרווח בטווח הארוך וחשוב לשרידותה של החברה.
חברות טכנולוגיות גדולות נעלמו כאשר כיוונו ליעילות בלבד, קודאק לא ממש התרגשה מטכנולוגית הצילום הדיגיטלי מאחר שצילום על פילים איכותי יותר, מה גם שבתחילה הצילום הדיגיטלי היה יקר מאוד. אבל הטכנולוגיה הזו אפשרה לשלב מצלמה כמעט בכל דבר ובטלפונים שלנו בפרט, מה שאפשר לאנשים לצלם בעזרת הטלפון שלהם. יכולת זו הפכה את הצילום בעזרת מצלמה לשוק מצומצם ואת צילום הפילים לנישה זניחה. המעניין הוא שהטכנולוגיה הזו הגדילה משמעותית את שוק הצילום עצמו
נוקיה יצרה את הטלפונים הטובים בעולם, זמן סוללה של ימים, איכות שיחה מצוינת וכמובן משחק סנייק. לא היה מכשיר טלפון יעיל יותר מנוקיה. זול ואיכותי, ואז בא האייפון של אפל, טלפון יקר עם איכות שיחה בינונית וזמן סוללה נמוך באופן שערורייתי. אבל, בעוד שהטלפונים של נוקיה היו בעיקר טלפונים (עם סנייק) האייפון היה מכשיר שהיה גם טלפון אבל נתן הרבה יותר. המהפכה הייתה כמעט מיידית ונוקיה כיצרנית טלפונים נעלמה. האייפון היה אפקטיבי בהרבה והתאים לצורך של המשתמש הוא לא היה זול ואפילו לא היה טלפון טוב יותר מהטלפון של נוקיה.
היעילות מספקת את המוצר הזול ביותר לפונקציונאליות הנדרשת, בעוד שאפקטיביות סיפקה את המוצר שהלקוח היה צריך יותר, ולכן הוא הסכים לשלם יותר. כלומר לעתים קרובות אין הלימה בין מה שהלקוח רוצה לבין מה שהוא צריך.
אני לא טוען שלא צריך להתייעל, אבל התייעלות כערך בודד עלולה לפספס את המטרה הגדולה שהיא לאו דווקא שורת הרווח אלא השורה התחתונה שהוא קיום החברה לאורך זמן. התייעלות מתאימה מאוד לשוק הפיננסי בו שורת הרווח המידית היא שקובעת ואין יצרנות משמעותית, בעוד שחברות ראליות חייבות לחשוב באופן אפקטיבי בכדי לשרוד.
בכדי לחשוב באופן אפקטיבי, אנו נדרשים לבחון כל הזמן את הצורך העסקי של המוצר שלנו ולבדוק אותו כל הזמן. אנחנו צריכים לחשוב במונחים של שיפור מתמיד ולא במונחים של שינוי. שיפור מתמיד גורם לשינוי להראות טבעי כחלק מתהליך השיפור בעוד ששינוי גורר התנגדויות וקושי. שינוי נדרש כאשר משהו לא עובד באופן יסודי, ולא מבטיח הצלחה, בעוד ששיפור מאפשר תיקונים כל הזמן ומקטין את מחיר הטעות.
השיפור המתמיד הוא טיל מונחה למטרה נעה בעוד ששינוי הוא פגז שנורה למטרה.
השיפור המתמיד הוא טיל מונחה למטרה נעה בעוד ששינוי הוא פגז שנורה למטרה.
בפרסומים הבאים אכנס יותר לאיך מיישמים חשיבה אפקטיבית וחשוב לא פחות איך יודעים שאנו אפקטיביים
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה